Zou Theo Bos nog juichen?

08-10-2012 22:10

Zou Theo Bos nog juichen?

Na het stadionverbod, gebiedsverbod, plasverbod, demonstratieverbod en het drankverbod kennen we nu ook het juichverbod.Ik kreeg er voor het eerst mee te maken bij de thriller, eerder dit seizoen, tegen EINDHOVEN (ik vind het een beetje kinderachtig om 040 te zeggen ook heb ik geen sticker "Eindhoven Nee" op mijn rollator). Het woord “Eindhoven” heb ik dan ook al zo vaak moeten uitspreken in mijn leven. Alleen al aan mensen buiten Oost Brabant, om uit te leggen waar ik geboren ben en waar dat dan ligt. “Helmond, achter Eindhoven en niet in Limburg of België”. “Do you know Berry van Aerle?” Daarna gevolgd door “Nee ik ga nooit naar PSV, ik heb ook niets met die club. Ze mogen van mijn iedere wedstrijd verliezen (behalve Europees of tegen een club als Vitesse)”.

Maar ik was dus bij die andere club in Eindhoven, de plaatselijke FC. En wel in een thuisvak. Ik word liever niet als een stuk vee behandeld en getrakteerd op water en brood. Als je geluk hebt met koude frikadellen en opgewarmde koffie van de wedstrijd twee weken eerder. Ik zit liever decadent te wezen in een thuisvak.Bij binnenkomst in het Jan Louwers Stadion kreeg ik een folder in mijn hand geduwd. Daarvoor was ik een paar keer onzedelijk betast door de dienstdoende stewards. Op die folder stonden, tot mijn verbazing, tien gedragsregels. Na de regels grondig bestudeerd te hebben viel één gedragsregel onmiddellijk op. Het betrof regel drie; het juichverbod.

 

3. Opzichtig juichen bij een doelpunt van de bezoekende club is verboden. Dit mag alleen in het voor de tegenpartij bestemde vak. (Sanctie 50 euro per onterecht juichmoment).

 

Op de achterkant van de folder stond een plattegrond met daarop de JUICHZONE BEZOEKERS met rood aangegeven. Omdat de crisis ook ons gezin geraakt heeft besloot ik deze avond dan maar niet opzichtig te juichen. Bij de thuiswedstrijd Helmond Sport – Fortuna Sittard zag ik een aantal mensen in vak D juichen bij de stand 0-1. Het is goed voor onze Limburgse vrienden dat het juichverbod in Helmond pas in het seizoen 2013-2014 in zal gaan. Ik heb dus niet veel op met clubs als PSV en Vitesse. Ik moet wel bekennen dat ik ontroerd was over de manier hoe de Vitesse-fans Theo Bos dit weekend in de vierde minuut van de wedstrijd Vitesse – SC Heerenveen geëerd hebben. Maar zou Theo nog kunnen juichen om een doelpunt?

Niemand verdient een juichverbod. Zeker Theo niet!

STERKTE THEO!