Mag Buurman uw jas aannemen?

10-04-2016 08:21

Ik ga graag uit eten, maar voel me altijd een beetje ongemakkelijk als men bij binnenkomst mijn jas wil aannemen om op te hangen. Nog ongemakkelijker voel ik me als ze na het eten helpen bij het aantrekken van diezelfde jas. Het is natuurlijk aardig bedoeld, maar het geeft me toch hetzelfde gevoel dat ik had toen ik een jaar of vijf was en mijn kleren nog niet helemaal zelf aan en uit kon doen. Onhandig wurm ik me dan, met mijn armen naar achter zwaaiend, in mijn jas. Hierbij moet ik altijd uitkijken dat ik tijdens de worsteling niet per ongeluk het hulpvaardige personeel achterwaarts een linkse directe geef. Al kom ik weliswaar uit de stad van kickbokser Nieky Holzken, het is niet mijn bedoeling dat ik wie dan ook een bloedneus bezorg. Het geeft zo’n rotzooi in het restaurant en bovendien krijg je die bloedvlekken er moeilijk uit als je je kleding maar op 40 graden wast.

In het moderne voetbal is het een decadente gewoonte geworden dat een speler, die het veld uit moet om gewisseld te worden, geholpen wordt met het aantrekken van zijn jas. Zodra de vierde man het bord om te wisselen omhoog houdt, staat de verzorger startklaar met een jas voor de wisselspeler. Het lijkt niet zomaar een handeling die gewoon moet gebeuren, het ritueel is bijna te vergelijken met een bandenwissel bij de Formule 1. Van insiders heb ik vernomen dat er al voetbalteams zijn die zelfs oefenen op deze onzin. Misschien wisselen ze bij Helmond Sport ook al lange tijd zo, het viel mij pas enige maanden geleden op toen cultheld Roel van de Sande voortijdig het veld verliet. Ik ben blij dat Roel (hey, hey, hey!) tegenwoordig vaak in de basis start en de wedstrijd uitspeelt. Hij is immers meestal de actiefste man van het veld, al nemen sommige medespelers de spreekkoren “alle ballen op Roeoel” soms iets te letterlijk. Hij is dan op alle posities op het veld te vinden en werkt zich een slag in de rondte. Van jankers als Ronaldo kun je zo’n wisselceremonie met jasjes, föhnen, en andere toeters en bellen verwachten, maar laten we in godsnaam bij Helmond Sport een beetje normaal blijven doen. Oude hulpbehoevende mensen in een verzorgingstehuis help je met het aandoen van hun jas, maar toch geen gezonde jongens die amper een uurtje gevoetbald hebben?! Ik wens iedereen alvast fijne feestdagen. Mocht u uit eten gaan met kerst, vergeet dan vooral uw jas niet bij het verlaten van het restaurant.