‘Let’s play shuffle’

02-01-2013 19:33

Waarom vind ik het wél leuk om naar darts te kijken en niet naar sjoelen of bowlen, terwijl ik alle drie de sporten leuk vind om zelf te doen? Ik moest er aan denken toen ik een gesprek opving van twee mannen, tijdens het wachten in een rij bij de Winter Efteling. De ene man was nogal een patser terwijl de andere erg leek op Edgar uit de serie Debiteuren Crediteuren van Jiskefet. Ik had het vermoeden dat deze Edgar onder zijn winterjas een keurige spencer zou dragen en dat hij nog bij zijn moeder thuis zou wonen. Hoe dan ook, zijn oranje Unox Winter Efteling muts stond hem prima. Het contrast tussen de beide mannen vond ik erg frappant.

De patser had grootse plannen met de sjoelsport. Hij wilde van onze Edgar de ‘Barney van het sjoelen maken’. Wat met darts mogelijk was, zou ook met sjoelen mogelijk moeten zijn. Hij had al contact gelegd met omroep Max om het sjoelen op TV uit te zenden. Omroep Max wil in 2013 van het imago van sullige bejaarde omroep af. De sjoelsport, in een nieuw jasje, live op tv uitzenden, zou prima aansluiten bij deze ambitie. Het zou dan ook niet lang duren voordat de eerste ‘perfecte 156 score’ op tv te zien zou zijn.

Zo moeilijk moest dat niet zijn; om het sjoelen op hetzelfde nivo te tillen als het darten. Een aantal ‘callers’, waaronder twee bekende mastercallers uit de dartssport, hadden al belangstelling getoond om van de Dartsbond over te stappen naar de Sjoelbond. De sjoelhelden zouden natuurlijk ook allemaal een grappige, dubbelzinnige bijnaam krijgen. Met ingrediënten als gleuf en in het gaatje mikken zou dit niet zo moeilijk moeten zijn. Met veel bombarie en harde muziek zouden ze het podium opkomen. Op dat podium stond dan, net als bij het darts, een aantal schaars geklede dames een dansje te doen, wat niet helemaal paste in het ritme van de gespeelde muziek. De patser zag zijn sjoelmetamorfose helemaal zitten en liet zijn fantasie nog verder de vrije loop. “Lady's and gentlemen, let's play shuffle! Edgar to slide first. Game on”, riep hij, terwijl hij de Droomvlucht instapte.

Als voetballiefhebber geniet ik ervan om af en toe Darts te kijken. Ik verwonder en vermaak me om het randgebeuren bij deze sport en ik denk dat de voetbalsport er veel van kan leren. Het is in ieder geval, voor mij, een mooie vervanger van het voetbal in de winterstop. Bowlen en sjoelen blijf ik liever zelf doen in 2013. Ik wens iedereen veel mooie dromen in het nieuwe jaar.