Gifbeker
Voor aanvang van de carnavalskraker Helmond Sport - FC Den Bosch had ik een gesprek met Helmond Sport. Er lag nog wat oud zeer dat besproken moest worden onder het genot van een kopje koffie. Men had het druk en verzocht mij even te wachten aan de bar van de business club. De voorbereidingen voor het gebruikelijke diner voor sponsoren en genodigden waren volop bezig. Plotseling viel mijn oog op een grote kolossale beker die midden op de bar stond. Toen ik goed keek zag ik dat er een merkwaardige rode vloeistof in de beker zat. Even later merkte ik dat alle gasten die binnen kwamen vriendelijk verzocht werden een slokje te nemen uit deze beker. Aan de gezichten van de genodigden kon ik zien dat het bepaald geen lekker drankje was, wat men te drinken kreeg. Net op het moment dat ik aan iemand wilde vragen wat voor merkwaardig drankje er genuttigd werd, werd ik binnengeroepen voor mijn afspraak. Over het prettige gesprek wat volgde kan ik kort zijn. Men laat in principe geen mensen zonder NSP-kaart (journalistenkaart) toe op de perstribunes of bij persconferenties. Helmond Sport wil geen uitzondering maken voor De weblog van Helmond en/of Buurman. Bovendien vindt men Buurman vaak te kritisch en te negatief.
Dat het niet goed gaat met Helmond Sport is een open deur. De laatste overwinning dateert alweer van 6 december van het vorige jaar. Tegendoelpunten zijn zonder telraam bijna niet meer te tellen. We hebben zelfs de meeste tegendoelpunten van heel Nederland, heel Nederland… zou de Vender tegenwoordig kunnen zingen. Toeschouwersaantallen hollen achteruit, ondanks goede initiatieven zoals het weggeven van 1.500 vrijkaarten aan Stichting leergeld Helmond. Draaiden we voor het ontslag van Eric Meijers, ruim een jaar geleden nog vrolijk mee in de subtop, nu spelen we wedstrijden om de rode lantaarn. Nog niet zo heel lang geleden droomde men nog over promotie en klonk het “Op de fiets naar PSV ”, op de Braak. Tegenwoordig wordt er cynisch “Op de fiets naar Gemert” en “Gemert, Gemert, Helmond komt eraan”, gezongen. Het doet me sterk denken aan de reclamespotjes van Telfort. U kent ze wel, waarin een ex-miljonair, die tot voor kort in grote weelde leefde, behoorlijk geleden heeft onder de crisis en nu noodgedwongen op de kleintjes moet letten. ‘Van bijna promoveren, naar bijna degraderen’.
Bij het weggaan ben ik nog even naar de beker op de bar gaan kijken. Die bleek nog lang niet leeg. Ik heb er maar een flinke slok uit genomen. Als we allemaal een beetje nemen moet de gifbeker toch een keer leeg raken, zou je denken. Laat je club, juist nu, niet in de steek!