“Ryan heeft een eierhoofd..”

28-10-2012 07:55

We roepen allemaal wel eens domme dingen, waar we later spijt van hebben. Of nog erger, we roepen domme dingen waar we later helemaal geen spijt van hebben of juist trots op zijn. In een stadion is het op een of andere manier “normaler” om zomaar wat te roepen, of na te roepen. Op tribunes roepen kinderen, en helaas ook volwassenen met een IQ hoger dan Patty Brard, de meest vreemde en ergerlijke zaken. Niet dat ik iets tegen Patty heb, zelf kan ik immers ook niet goed zwemmen, laat staan duiken. Maar binnen stadions gelden vaak andere regels.

In een heel ver verleden heb ik me ook schuldig gemaakt aan het naschreeuwen van spreekkoren vanaf de tribune waarvan ik de betekenis niet helemaal wist. Dat begon al vroeg op het schoolplein met “Ruudje Krol is homoseksueel”. Ik was een jaar of zes en wist niet wat voor onzin ik uitkraamde. Al zou “de beste linksback die Nederland ooit gekend heeft” homoseksueel zijn geweest, wat dan nog? Maar toen riep ik gewoon mee met de massa.

Toen ik 11 jaar was ging ik iedere thuiswedstrijd naar Helmond Sport en vond het dan stoer om op de AA Side te staan. Ik zong dan trots bijna alles mee. Al wist ik niet altijd wat ik zong. “Alé le Jack” was in de jaren 80 één van die spreekkoren op “de Braak”. Gelukkig was dat onschuldig. Ik wist al snel dat het zoiets als “vooruit Jack” (Edelbloed) betekende, dus een aanmoediging voor onze eigen Jack. Maar voor hetzelfde geld betekende “alé le Jack” wel “alle Joden aan het gas”. Mijn Frans is immers nooit goed geweest. Gelukkig waren de meeste ‘liedjes’ onschuldig.

Je had in die tijd ook de meezinger “Stekel heeft een eierhoofd”. Het ging hier niet om de doelman Maarten Stekelburg, hij werd rond die tijd immers pas geboren. Ik had pas laat door dat “Stekel” gewoon een medesupporter was. “Stekel” was (en is) een cultheld. Hij stond alle wedstrijden tussen de harde kern. Stekel voetbalde zelf ook. Ik was dan ook trots dat ik, onverwachts, een keer tegen de “echte Stekel” mocht voetballen. Ik herkende hem pas laat. Voor mij was hij een bekende Nederlander. Hij voetbalde bij een andere Helmondse club, waar we die dag dik van wonnen. Ik had als enige van mijn team door dat we tegen een cultheld hadden gevoetbald.

Ik weet niet of Stekel het vervelend vond dat iedereen zijn eierhoofd bezong. Twitter had je in de tijd nog niet, anders zou Stekel vast veel volgers hebben gehad. Maar zoveel volgers als Ryan Babel? Ryan heeft weinig gemeen met Stekel of het moet het feit zijn dat Ryan ook een eierhoofd heeft. Vroeger was niet alles beter. Racisme bestaat al zolang ik leef en zal ook nooit verdwijnen, helaas. Ik vind het goed dat Babel aangifte gedaan heeft tegen racisme omdat hij (en een hele groep) beledigd en bedreigd zijn op Twitter. Ik vind het wat minder dat hij de jongen met naam en adres heeft genoemd. Ryan heeft bijna een miljoen volgers en daar zitten ook weer ‘gekken’ tussen. Vanmiddag is de Klassieker. Ik hoop dat de Feyenoordsupporters zich gedragen. Wel zou het leuk zijn als de Kuip vandaag “Ryan heeft een eierhoofd” zingt. Dan heb ik even het gevoel weer terug wat ik had op de Braak in de jaren 80. Laten we hopen op een “verbaal rustige Klassieker”...