Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden ...

07-10-2012 10:46

Over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden ...

 

Als “man-met-wat-tijd-over”, zit ik dankzij de crisis thuis, zoals ze dat zo mooi zeggen. Bovendien schuif ik graag de schuld van alle ellende, inclusief het (hopelijk tijdelijke) slechte spel van Helmond Sport, op “de crisis”.

Om wat te doen te hebben, doe ik af en toe mee aan een prijsvraag. Deze “nieuwe hobby” is natuurlijk nog leuker wanneer je iets wint waar je ook nog wat aan hebt. Zo heb ik wel eens een portemonnee gewonnen, maar ik heb meestal geen geld om erin te doen. Of ik win een gouden dasspeld, terwijl ik heb pas één keer in mijn leven een stropdas heb gedragen. Het meest nutteloze ding was een babydoll, die heb ik teruggestuurd, mijn kinderen zijn immers al jaren uit de luiers. Eind vorig jaar was ik echter de gelukkige winnaar van een seizoenskaart voor een club uit de “bierliga naar keuze”. Dolgelukkig was ik met deze prijs! Ik kom al vanaf de vroege basisschool “op de Braak”. Heb ze zelfs nog ooit zien promoveren… In die tijd was een seizoenskaart van Helmond Sport voor de jeugd zelfs nog GRATIS. Omdat ik zelf niet meer in het Hellemondse woon en ook niet altijd tijd had op vrijdag, kocht ik de laatste jaren losse kaartjes. Meestal voor vak N. Daar zitten meer dikke 40-tigers die vroeger (en sommige nu nog) nogal fanatiek waren. De gewonnen seizoenskaart was echter niet voor vak N. Omruilen kon alleen tegen extra betaling en over de uitslag kon niet gecorrespondeerd worden…!

Op 1 oktober in de rust van de wedstrijd Helmond Sport - Dordrecht kondigde de speaker de lancering van de vernieuwde website aan van Helmond Sport met daaraan verbonden een prijsvraag met heel veel mooie prijzen. Aan de poort kreeg ik een folder met dit wereldnieuws. Jawel, alweer een prijsvraag waar ik wat aan had. Thuisgekomen dook ik natuurlijk meteen achter de computer. “Met de lancering van de nieuwe website zijn een aantal speciale Helmond Sport prijzen te winnen”, las ik. ”Met deze actiecode zijn verschillende prijzen te winnen, zoals een gesigneerd Helmond Sport shirt, twee kaarten voor de eerst volgende wedstrijd en een souvenir pakket”. Dat zouden waarschijnlijk de drie troostprijzen zijn, dacht ik. Want het woordje zoals betekende dat er nog veel meer prijzen zouden zijn te winnen. Misschien wel een seizoenskaart voor het nieuwe stadion of een seizoenskaart voor het leven. Groot was de teleurstelling toen ik de volgende dag de uitslag zag. Ik had niet gewonnen en bovendien waren er helemaal geen grotere prijzen.

Navraag bij Helmond Sport mocht niet baten. Ik had de tekst op de website niet goed begrepen. Ten einde raad schakelde ik mijn held Wim Daniels (met puntjes op de e) in. Op zijn website staat immers:

Wim Daniëls is te raadplegen bij twijfel over de kwaliteit van uw eigen teksten of de teksten binnen uw bedrijf of organisatie. Hij maakt analyses en geeft adviezen.

 

Wim gaf me gelijk (Ik kreeg de volgde mail terug:)

 

Buurman,

Ja, meer dan vier, want die twee kaarten zie ik als twee prijzen. 'Zoals' wijst erop dat er slechts een greep uit de te winnen prijzen gedaan wordt. Er moeten dus zeker vijf of meer prijzen te winnen zijn. Anders is het oplichterij.

Dag, Wim

Op radio en TV is Wim meestal wat langer van stof. Maar goed, ik had de bekendste Nederlander, of althans de bekendste Nederlander met gevoel voor taal, of althans de bekendste Nederlander met gevoel voor taal, die ook nog Helmonds verstaat en begrijpt achter me! Ik hoefde geen prijsje te winnen om me de morele winnaar te voelen.

Daarop heb ik het volgende briefje geschreven naar Helmond Sport (met het betoog van Wim erbij natuurlijk):

 

Beste prijsvraagmensen van Helmond Sport,

Gisteren ontstond er op Twitter een discussie over hoeveel prijzen, de nu al legendarische, prijsvraag op de nieuwe website van Helmond Sport zou moeten bevatten. Aangezien het taalniveau van de gemiddelde Helmond Sport supporter (zonder te generaliseren), laat ik het voorzichtig stellen, niet al te hoog ligt, en mijn eigen taalniveau  daar nog  ver onder ligt, heb ik de (altijd onafhankelijke en deskundige) hulp ingeroepen van "onze" stadsdichter Wim Daniels (met de puntjes op de e).

Wim Daniëls is immers te raadplegen bij twijfel over de kwaliteit van uw eigen teksten of de teksten binnen uw bedrijf of organisatie. Hij maakt analyses, geeft adviezen en verzorgt ook diverse taaltrainingen. Normaal krijgt Wim hier een kleine vergoeding voor, maar in dit geval zullen we het daar maar niet over hebben. Zeker niet zolang Helmond Sport nog onder verscherpt toezicht staat van de KNVB en Helmond Sport het toch niet altijd nauw neemt met prijzen en vergoedingen.

Om Helmond Sport deze week niet nog een keer in een kwaad daglicht te stellen (uitschakeling voor de beker en de eerste thuisnederlaag) heb ik de betrokken partijen gevraagd de berichten van Twitter af te gooien. (Of dit slim is na de rellen in Haren, is weer een hele andere discussie).


Omdat ik bij een andere prijsvraag al geklaagd heb en ik niet bekend wil staan (na de "Bommengooier van Oss") als de "Klager van Helmond Sport", wil ik het hier bij laten. Al zou het natuurlijk mooi zijn als jullie dit keer wel maatregelen nemen. En jullie niet als een "ERIC MEIJERS" reageren bij een 2-0 achterstand (zoals tegen FC Dort) door niet/ te laat/ verkeerd te wisselen.


Om een kort verhaal nog langer te maken…Zo dadelijk reis ik met goede moed naar Rotterdam en wens een ieder een mooie wedstrijd.

 

In het bijzonder bedank ik Wim voor zijn onafhankelijk oordeel en zijn snelle reactie!

Sportieve Groet,

 

 

Tot op heden heb ik niets meer vernomen van Helmond Sport…