Je moet er in blijven geloven...

17-11-2012 23:55

Omdat ik niet meer in Helmond woon en afhankelijk ben van het openbaar vervoer ga ik voor een thuiswedstrijd meestal met de trein. De NS is, zeker nu de R weer in de maand zit, ‘niet zo betrouwbaar’, dus vertrek ik altijd vroeg. Vrijdagmiddag is het vaak nogal druk in de trein. Ook afgelopen vrijdag, toen ik op weg was naar de wedstrijd Helmond Sport - FC Volendam, was dat het geval. Maar gelukkig had ik, tussen alle studenten die weer naar huis gingen, een zitplaats gevonden. Opeens zie ik dat de man tegenover me een heel bekend gezicht heeft. Allerlei namen schieten door m’n hoofd en al vrij snel weet ik wie hij is; HANS KLOK. Ik moet zeggen dat ik niet zo veel met goochelen heb, of het moet de trukendoos van Maradona zijn, maar ik vind het altijd wel knap wat die ‘blonde god’ allemaal kan. Op de een of andere manier vond ik het best bijzonder om tegenover zo’n bekende Nederlander te zitten. Wel vond ik het vreemd dat Hans met de trein reisde, en dan ook nog 2de klas. Maar goed, de crisis zal in de ‘illusie –business’ ook merkbaar zijn. Bovendien las ik laatst dat het kopen van een nieuwe truc ook kostbaar is.

Omdat je tegenwoordig met je telefoon in de trein ook kunt goochelen, drukte ik snel de woorden “Hans Klok” in. De eerste informatie die ik kreeg was dat Hans die dag een optreden had in Hoorn. Dan zat hij toch echt in de verkeerde trein. Ik verzamelde alle moed en besloot hem hiermee te confronteren. “Goh Hans, moet je niet optreden in Hoorn vanavond?”, zeg ik zo nonchalant mogelijk, met een blik van een echte fan. Hij keek me aan met een brede lach. “Kun du ‘n geheim bewaren?” zei hij met een accent dat verdacht veel op Willy van de Kerkhof leek. “Ik ben Hans Klok niet, ik ben een ‘Hans Klok in opleiding’”. Hij kon aan mijn gezicht zien dat ik helemaal in de war was door zijn accent. Hij legde me uit dat het onmogelijk was voor ‘de echte Hans’ om alle trucs in zijn eentje te doen. Deze Hans was een van de vele ‘hulp Hanzen’. Hij was zo hetero als Andy van der Meijden en aan zijn Westers accent moest hij dus nog werken. Maar het accent was eigenlijk maar een bijzaak, want ‘de echte Hans’ deed ‘het echte TV- werk’ het liefst zelf zoals laatst bij DWDD. Vanavond in Hoorn waren er al genoeg ‘hulp Hanzen’.

“Kun je nog een geheim bewaren?” Zonder mijn antwoord af te wachten, vervolgde hij het vrijgeven van vertrouwelijke informatie. De ‘loslippige Hans’ genoot blijkbaar van mijn aandacht. Deed hij me, toch weer, aan Willy van der Kerkhof denken. “Ik ben op weg naar de wedstrijd Helmond Sport – FC Volendam voor een ‘proefproject’. De KNVB is in zee gegaan met de Efteling. De Winter Efteling is de officiële sponsor geworden van de winterstop. Hans heeft op zijn beurt weer connecties met de Efteling en zo is, voor ons, Hans Klok Productions, het balletje gaan rollen.” Ik kon er nog geen touw aan vastknopen, maar zat intussen wel op het puntje van mijn stoel. “We zijn bezig met ‘De swalbe van de week’. Een swalbe is in feite een soort illusie. En wie is de koning van de illusie...? Juist; Hans!" Het lag op mijn lippen om “Hans Kazan met zijn zeven zonen” te roepen. Gelukkig kon ik me inhouden. “Op het moment dat de speler, die een mooie swalbe maakt, uit het veld wordt gestuurd, wordt het spel stilgelegd en doen wij onze act. En deze act wordt dan weer mede mogelijk gemaakt door ‘Hans Klok Productions’. Zo is de commerciële cirkel weer rond.

Ik zat nog met veel vragen, maar helaas naderden we het station van Helmond Centraal. Hans werd opgehaald door een busje van ‘de jeugd opleiding van Helmond Sport’ en niet door een busje van het GGZ. Ik heb ‘m tijdens de wedstrijd echter niet meer gezien. Ik zal het er maar op houden dat dit kwam doordat er tijdens de wedstrijd Helmond Sport – Volendam geen swalbe mooi genoeg was om rood voor te geven. De hulp Hans heeft daardoor zijn act niet kunnen opvoeren. Sinterklaas is weer in het land en daarmee is het weer tijd voor illusies. Afwachten of het nieuwe stadion van Helmond Sport ook een illusie blijkt te zijn...