Is Rupert Murdoch al begonnen?

01-12-2012 00:04

Gisteren, bij de topper tussen Helmond Sport – MVV, werd ik in de rust aangesproken door iemand van Eredivisie live. Hij had een opvallend wit regenjack aan. Het deed me denken aan een regencape die ik zelf eens kocht in Plopsaland. Zo’n jas die je niet vrijwillig aantrekt, tenzij het de hele dag regent en je bovendien al voor honderd euro entreetickets gekocht hebt. Met grote letters stond er ‘Eredivisie live’ op zijn jas, op de plek waar bij mij Plopsaland en een sullig tekeningetje stond. Ik heb nog nooit betaald om een voetbalwedstrijd te mogen zien op tv en was dit in de toekomst ook niet van plan. “Sorry, geen belangstelling”, zei ik en probeerde snel door te lopen. “Maar u weet niet eens wat ik u wil gaan vragen”, zei de man, met een accent waaruit duidelijk bleek dat hij niet uit Helmond of omgeving kwam. Ik kon merken dat hij wel een verkoopcursus had gevolgd. Hij ging voor me staan, zodat ik niet verder kon lopen. “U gaat me vast geen kaarten voor Plopsaland verkopen”, zei ik een beetje geërgerd en wees ondertussen naar het Eredivisie-live-logo op zijn borst. Ik had wel zin in een pilske, dus wilde ik zo snel mogelijk van de man af. Met zijn bekakte tongval en zijn witte jas met daaronder nog een colbert met das, deed hij mij sterk denken aan iemand van de VVD in verkiezingstijd.

“Nee meneer, ik heb een baan voor u”, zei hij met een grote glimlach. Hoe weet die vent dat ik geen werk heb, dacht ik. Of zouden ze daar bij Eredivisie live denken: “We gaan naar Helmond, daar is de kans groot dat we iemand tegenkomen die geen baan heeft”. “Wij zoeken mensen zoals u”, vervolgde hij zijn verhaal. “Echte voetballiefhebbers. Het wordt kouder en de toeschouwersaantallen gaan in de winter omlaag. Dat is vooral erg voor onze kijkers. De Eredivisie-live-kijker kijkt, namelijk niet graag een voetbalwedstrijd met op de achtergrond halflege tribunes. Dat is uit onderzoek gebleken. Bij een aantal clubs schuiven we al met toeschouwers. Nu zitten er mensen in vakken waar je helemaal niet in beeld komt. Die mensen worden overgeplaatst naar vakken waar wel camera’s op gericht zijn. Maar dan nog houden we te veel lege plekken over.

 

We hebben al een keer schoolkinderen gratis binnen gelaten. Dit gebeurde begin januari bij de bekerwedstrijd AJAX – AZ, al was dat min of meer noodgedwongen. Maar het was niet bepaald een succes te noemen. Hier ontstond een sfeer waar de gemiddelde Eredivisie-live-kijker niet op zit te wachten. De Arena leek die dag wel een reuzezwembad waar 8.000 kinderfeestje tegelijk bezig waren. Dat kostte ons die dag behoorlijk wat opzeggingen”. Vervolgens deed hij er nog een generaliserend schepje bovenop: “Ook het inzetten van goedkope Polen, als supporters, werkte niet. Dat leidde tot te veel ontblootte bovenlijven, drankmisbruik en vechtpartijen. Bovendien kwamen ze met hun geschreeuw boven de normale supporters uit. Later hebben we het nog geprobeerd met studenten. Maar die kwamen vaak te laat of gingen juist weer te vroeg weg, en bleken dan in de kantine al aan de lampen te hangen. Ze zetten op verkeerde momenten de polonaise in en hadden moeite met de spelregels van het voetbal. Regelmatig hoorde je “Shoot” of “Druk een punt” vanaf de tribunes. Voor Daviscup-tennis en hockey zijn die lui beter geschikt. De Eredivisie-live-kijker is dus gebaat bij geloofwaardige supporters, zoals u. Wat denkt u, is het wat voor u? Ik geef u mijn kaartje, dan kunt u er nog eens rustig over nadenken. Het betaalt goed, natuurlijk krijgt u uw reiskosten vergoed en een onregelmatigheidstoeslag na 20:00 uur en in het weekend.”

Betaald worden om naar het voetbal te gaan, het moet niet gekker worden. Zou Rupert Murdoch hier, nu al, achter zitten? Ze vermelden vaak het aantal betalende toeschouwers bij een wedstrijdverslag. Die aantallen nam ik altijd al met een korreltje zout en na vanavond al helemaal. Ik blijf mijn kaartjes liever zelf betalen.