Groots

09-06-2013 12:38

Groots

Gisteren, na zijn optreden in het Philipsstadion, kwam ik Guus Meeuwis tegen. Guus vertelde me enthousiast dat hij was gevraagd om volgend seizoen in de Jupiler League mee te voetballen met de reserves van PSV. “Maar zo goed kun je toch helemaal niet voetballen?”, zei ik, iets te ad rem. “Ach”, zei Guus lachend, “Ik kan ook niet zingen en krijg het PSV stadion ieder jaar weer een paar keer vol. Ik ben zelfs al goedgekeurd door 1.000.000 stadionbezoekers. Dan moet dat kleine stadion van FC Eindhoven, waar de thuiswedstrijden van Jong PSV afgewerkt gaan worden, met mijn voetbalkunsten, geen probleem zijn. Bovendien wordt het voetbal in de Jupiler League, vanaf volgend seizoen, maar bijzaak. Het gaat om het vermaken van de tv-kijker, op welke manier dan ook. Ik ben op deze manier multi-inzetbaar. Tijdens iedere wedstrijd zal ik wat nummers zingen om een nieuwe doelgroep voor het voetbal aan te spreken. De Jupiler League moet een totaalpakket van entertainment gaan bieden voor het hele gezin, waarbij voetbal ondergeschikt wordt”. Zijn ogen fonkelden bij het vertellen van de nieuwe plannen. “In Amsterdam gaan ze het nieuwe concept ook uitproberen”, vervolgde hij zijn verhaal. “Bij Jong Ajax zijn ze daarom bezig om Danny de Munk te contracteren. De reserves van Ajax en PSV spelen toch voor spek en bonen mee, wat maakt het uit of die een wedstrijdje meer of minder verliezen? Wie gaat er nu vrijwillig kijken naar een wedstrijd zoals PSV 2 – Telstar op een maandagavond? Laat staan dat mensen hiervoor gaan betalen. Mensen willen meer dan een saaie voetbalwedstrijd.

 

Ook Linda de Mol, waar ik natuurlijk goede connecties mee heb, wordt bij de pilot betrokken. Ze gaat, tussen het voetbal door, een quiz presenteren waarbij hele vakken op de tribunes leuke prijzen kunnen winnen. De voetbalsport is te lang conservatief geweest, het is tijd voor grootse veranderingen. Waarom maar met twee teams tegelijk spelen, met drie of vier ploegen tegelijk is toch veel spectaculairder? Waarom maar één pauze, terwijl je de reclameblokken veel beter in vijven over de wedstrijd kunt verdelen? Ook zijn er plannen om de toss voorafgaand aan de wedstrijd te vervangen door een groot rad van fortuin. De aanvoerders moeten voor aanvang en tijdens de wedstrijd aan een groot rad draaien. Zo kunnen de aanvoerders allerlei extra's winnen zoals; een vierde wissel of een extra speler. Maar denk ook aan een gele kaart voor de tegenstander of zelfs een strafschop. Er valt van alles te verzinnen op dit gebied. Zo blijft een wedstrijd spannend tot de laatste minuut, er kan immers nog van alles gebeuren. De nieuwe opzet van de Jupiler League wordt echt Groots met een zachte G.”, besloot Guus trots.

 

Het hele verhaal van Guus overviel me een beetje. Maar toen ik er even over nadacht, leek het toch niet zo'n slecht idee. Ik heb altijd geroepen dat ik tegen het moderne voetbal ben, dat was heel naïef en kortzichtig van mij. Na mijn ontmoeting met Guus ben ik helemaal om. Natuurlijk zijn alle ontwikkelingen positief voor de Jupiler League en het voetbal in het algemeen. Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen.

 

Reageren kan op: www.tilbo.com/nieuws/laatste-nieuws/12439-your-voice-groots.html (50cent per regel)